Yoga |
ALS JE KUNT ADEMEN, KUN JE YOGA DOEN

Yoga

Hatha Yoga

Dit omvat een afwisseling van inspanning en ontspanning om lichaam en geest in balans te brengen. De les bestaat uit een harmonieus geheel van oefeningen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama), die met aandacht en geduld worden uitgevoerd. Er zijn ook krachtige en dynamische oefeningen. De les wordt afgerond met een totale diepe ontspanning (shavasan). Hatha Yoga vermindert stress en heeft een zeer gunstig effect op het zenuwstelsel, gewrichten, klieren en organen. Over het algemeen treedt er een versoepeling op in het lichaam en wordt de ademcapaciteit verbeterd. Het brengt de geest tot rust en zorgt voor nieuwe energie. Yoga is absoluut niet prestatiegericht en toegankelijk voor iedereen. Hatha Yoga leent zich uitstekend voor het behandelen van het leren omgaan met o.a. spanningsklachten, burn-out en depressie, hoofdpijn, rugklachten en ademhalingsproblemen.

Power yoga

Power yoga (ook wel ashtanga vinyassa yoga genoemd) is een krachtige dynamische vorm van Hatha Yoga. De les bestaat uit een ”flow” van oefeningen waarin de yogahoudingen bewegend worden uitgevoerd met nadruk op verbetering van de fysieke conditie, ondersteund door een speciale ademtechniek om een gezond en sterk lichaam te krijgen. De les eindigt met een totale diepe ontspanning. Het combineert de onmiskenbare voordelen van de klassieke yoga voor de geest met een eigentijdse dynamische training voor het hele lichaam. Het maakt gebruik van natuurlijke bewegingen die het hele lichaam beïnvloeden. ‘Power’ staat dan ook niet voor macht of kracht, maar voor energie. Power Yoga is een totale work out waarin de gehele mens aan bod komt. In een Power Yoga sessie komen lichamelijke en mentale kracht, souplesse, conditie en evenwichtigheid allemaal aan bod. Het helpt bij verminderen van stress en spanning, verhoogt energie en vitaliteit, helpt bij afvallen, verbetert kracht, souplesse en balans, verbetert de verbranding en de stofwisseling en helpt ook bij slaap en ontspanning. Het werkt dus niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal. En misschien nog wel belangrijker, poweryoga heeft een positieve invloed op je innerlijk. Je wordt er mentaal zowel sterker als flexibeler door.

Senioren yoga

Yoga voor ouderen, is dat wel geschikt? Zeker weten! Yoga staat er namelijk om bekend om spieren en gewrichten soepel te houden. Ook ouderen zijn heel goed in staat om een op maat gemaakte  yoga les te volgen. Het is juist erg goed om op oudere leeftijd yoga te blijven doen of er zelfs mee te beginnen. Ook voor ouderen met eventuele beperkingen zijn er verschillende hulpmiddelen als een meditatiekussentje of je kunt de oefeningen vanaf een stoel uitvoeren:

Je leert dieper te ademen. Ouderen hebben vaak last van een korte ademhaling, waarbij te vaak geademd wordt. Dit kun je voorkomen door de adem in de buik plaats te laten vinden. Hierdoor komt er meer zuurstof in het bloed en voel je je energieker.

Yoga zorgt voor ontspanning. Door middel van verschillende oefeningen leer je de onrust, stress en de spanningen in je lichaam te verminderen. Spierspanningen worden minder, waardoor je je beter in je vel voelt. Ook wordt de flexibiliteit positief gestimuleerd.

Het stimuleert de bloedsomloop. Dit zorgt voor meer energie, blokkades worden verminderd of zelfs bestreden. Denk aan hartklachten, een hoge bloeddruk of ademhalingsproblemen.

Stabiliteit. Je leert de stabiliteit te bevorderen en ontwikkelt een verbeterde houding.

.

Recensies

Alhoewel ik flink wat reserves en twijfels had om naar een coach te gaan om bepaalde problemen te bespreken wil ik hier melden dat ik vanaf de dag dat ik bij Astrid binnenstapte geen moment spijt heb gehad dat ik dat gedaan heb. Ze wist op een fijne en prettige manier me na te laten denken over waarom en hoe ik bepaalde beslissingen neem in mijn leven. Door me te wijzen op de vaste patronen en eigenschappen die ik mezelf aangeleerd heb is het me gelukt om deze op een positieve manier aan te passen en om te buigen. Ik heb van haar geleerd om buiten de bestaande structuren te kijken en ook om bepaalde gebeurtenissen los te laten. Ik kijk dan ook positief terug op de sessies die ik met Astrid gehad heb. Bedankt voor alles!

Contact

Coach4All
Polderweg 58
5721 JG ASTEN
06-53557601
info@coach4all.nl

Neem direct contact op


K.v.K.: 17263287
Bankrelatie Rabobank: 1117.76.538

COPYRIGHT 2018 COACH 4 ALL | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring